Bosna i Hercegovina je zemlja u kojoj tragedije prolaze gotovo neprimijećeno
- Piše: Dino Mustafić

Zašto šutimo? Zato što smo odavno svučeni s uloge građana i pretvoreni u publiku. Ne vjerujemo da je država naša briga, već nešto „gore“ što nas se ne tiče. Tako reagujemo kao da gledamo tuđu nesreću. Etnička fragmentacija je ključna prepreka. Požar u Tuzli doživljava se kao problem „njihovog kantona“, tragedija u Jablanici kao problem „njihove općine“, a gašenje BHRT-a kao problem „njihove politike“. Fragmentirani građani šute, a vlast to savršeno koristi.
Decenije političkog terora, ekonomskih kriza i nesigurnosti stvorile su kolektivni pesimizam. Ljudi ne vjeruju da protest može mijenjati išta. Atomizacija društva, nedostatak snažnih sindikata, pokreta i opozicionih struktura dodatno razbija energiju. Strah od represije, gubitka posla ili etiketiranja paralizira i najhrabrije.
Ali fenomen šutnje ima i dublje sociološke korijene. U ovom društvu razvila se kultura pasivnosti i prihvatanja nepravde. Nepravda, nemar, korupcija i kriminal postali su svakodnevica bez ikakvih posljedica. Sistem nagrađuje loše postupke i kažnjava inicijativu. Građani koji vide kriminal i korupciju naučili su da se povuku i ne pokušavaju reagovati jer iskustvo pokazuje da ni država ni društvo neće pružiti zaštitu, niti će odgovorni ikada snositi kaznu. Ta kombinacija straha, frustracije i osjećaja nemoći stvara dugoročnu socijalnu pasivnost. Ljudi prestaju vjerovati da ikakva reakcija može promijeniti stanje, i tako se formira kolektivni osjećaj bespomoćnosti – fenomen koji sociolozi nazivaju „normalizacijom nenormalnog“.
Dodatno, postoji psihološki aspekt koji pojašnjava zašto trpimo toliko nepravde bez posljedica. U uvjetima gdje su ljudi stalno izloženi korupciji, kriminalu i nesposobnoj vlasti nastaje proces unutrašnjeg otuđenja. Građani se nauče „prihvatiti“ svakodnevnu nepravdu kao normalnu, jer je borba protiv nje iscrpljujuća i često beskorisna. Ovo se može posmatrati kao kolektivni mehanizam preživljavanja: ljudi odustaju od aktivnog učešća jer zaštita sopstvenih interesa izgleda nemoguća. Psihološki, formira se osjećaj da je vlastita energija beskorisna, a svaka reakcija ne samo da ne mijenja sistem nego može donijeti i lične rizike. To objašnjava zašto se i mali broj građana odaziva akcijama poput one za BHRT.
Pozitivni primjeri iz historije pokazuju da građanski bunt nije mit. U Slovačkoj 2018. masovni protesti nakon ubistva istraživačkog novinara doveli su do ostavke cijelog državnog vrha. Na Islandu 2009. građani su danima lupali šerpama ispred parlamenta i natjerali vladu na ostavku. U Rumuniji 1989. mirni protesti u Temišvaru preokrenuli su višedecenijsku diktaturu Nicolaea Ceaușescua. Svaki uspjeh počeo je jednim incidentom i jednim odlučnim glasom građana: „Dosta!“
Problem u Bosni i Hercegovini nije nedostatak razloga za pobunu. Razloga ima i previše. Problem je što smo naučeni da tragedije posmatramo kao „tuđe“, a ne kao „naše“. Protest nije luksuz, on je sredstvo pritiska, sredstvo vraćanja glasa onima bez moći, sredstvo da društvo postane akter, a ne publika. Ako ne reagujemo kada ginu starci, kada civili nestaju u klizištima, kada gase BHRT, kada se kriminal i korupcija odvijaju bez posljedica, šta onda čekamo?
Zemlja neće propasti zbog loših političara. Zemlja propada kada građani misle da se ništa ne može promijeniti.
Ono što je uradio Milorad Dodik osjetiće i...
Minimalna plaća 1.000 KM: Spas za radnike ili...
Brojnim Bosancima u Njemačkoj se ne piše dobro:...
Podaci iz Porezne uprave: Promet kladionica i kasina...
Borba protiv kocke širi se FBiH: Kladionice...
Uhapšen odgovorni: Slovenac ukrao glavu sa Titovog spomenika...
Vitaminska bomba koja će “odbiti” viruse: isprobali smo...
Kako iskoristiti kraj godine da ti 2026. bude...
8 najboljih zimskih voćki koje će vam pomoći...
Horor u BiH: Mladić (20) pronađen mrtav u...






